Türkiye’de ticari araç satışları ekonomideki resmi net bir şekilde ortaya koyuyor. KOBİ’lerin yaşadığı sıkıntılar, inşaat sektörünün içine girdiği darboğazla birlikte 2019’da ticari araç satışları 2018’e göre yüzde 33 düşerken, 2017 yılına göre ise kayıp yüzde 60’ı aştı. Sektör temsilcileri bu yıl için de iyimser değil

2 YILDIR BÜYÜK KAYIP VAR

Her yıl muayene ve köprü etkisi

TÜRKİYE’de otomotiv pazarına ilişkin analizler yapan EBS Danışmanlık’ın Genel Müdürü Erol Şahin ise ticaretin taşıyıcı kolu olan ticari araç pazarının toplam satışlar içindeki payına değinerek, “2010 yılında toplam satışlarda ticari araçların payı yüzde 36 iken geçen 10 yıl içinde bu payı yüzde 40 daralarak yüzde 21.44’e kadar geriledi. Avrupa’nın en önemli ticari araç üretim üslerinden biri olmamıza rağmen pazarda yaşanan bu düşüş dikkat çekici. Bunda özellikle İstanbul’da köprü geçişlerinde yaşanan kısıtlama, her yıl yapılması gereken araç muayenesi de önemli bir etken oldu. Oysa özellikle kombi sınıfı kamyonetlerin günümüzde yoğun talep gören SUV-Crossover araçlara olan benzerliği ile daha çok talep görmesi gerekirken daralan ekonomi ve düşen alım gücü ticari araç pazarını uzun bir zaman daha daraltmaya devam edecek” dedi.

Erol Şahin

Avrupa’da zirveden 6’ncı sıraya geriledik

Türkiye’de ekonomide yaşanan krize bağlı ticari araç satışlarındaki kayıplar, bizi Avrupa’da da hızla alt sıralara taşıdı. Çok değil 6-7 yıl önce Avrupa’da ticari araç satışlarında ilk 3 ülke arasında olan ve zirveye oynayan Türkiye, son 2 yıldır 6’ıncı sıraya gerilemiş durumda. Böyle giderse hızla gerilemeye devam edecek gözüküyor.

2019’da üretim %8.6 ihracat ise %4.5 düştü

Ticari araç satışları iç pazarda büyük kayıp yaşarken, üretim ve ihracat cephesinde de kayıplar var. 2019 yılında ticari araç üretimi yüzde 8.6 düşerken, ihracattaki kayıp ise yüzde 4.5 oldu. Özellikle kamyon ve otobüs üretimindeki büyük kayıplar dikkat çekti. Diğer taraftan ocak ayında iç pazarda 2019’daki büyük düşüşe bağlı bir artış yaşansa da üretim cephesi 2020’ye yüzde 10.6 düşüşle başladı.

2. el oto fırsatçılığı

Son dönemde piyasada sıfır araç bulunurluğunun azalması sonucunda 2.el fiyatlarında çok astronomik artışlar yaşanıyor. Bu artışlar internet sitelerine verilen ilanlarla öyle bir hale geldi ki, 1-2 yaşında ikinci el araçların fiyatları sıfır otomobilleri bile geçti. Bu da piyasada resmen ilanlarla fahiş ve gerçek olmayan 2.el fiyatları oluşturulmaya çalışıldığını ortaya koydu. Aracını normal fiyat yazanların ilanları zorla kaldırıldı. ÖTV için her kuruşun hesabını soran Maliyenin bunları suç duyurusu kabul edip spotçulara savaş açması gerekiyor. Ticaret bakanlığı, ikinci el oto ticaret yönetmeliğini 2 senedir uygulatmıyor. Yönetmelik çıktı, fakat 3 defa ertelendi. Bu yönetmelik uygulansa, yetki belgesi olmayan hiç kimse bu işleri yapamayacak, piyasaya bir düzen gelecek. Kayıt dışı azalacak, galericilere sorumluluk gelecek.