Kaçan balık büyük olur

2018 yılında 641 bin adetle kapanan otomotiv pazarından 17.4 milyar TL ÖTV tahsilatı yapılırken, tahminlerin 350-400 bin adet olduğu ÖTV teşvikli 2019 yılında ise devletin 24 milyar TL’lik tahsilatı nasıl yapacağı merak ediliyor. Bunun için 70-120 bin TL’lik matrah seviyelerinin 120-170 bin TL’ye yükselmesi, krediye ulaşımda kolaylık ve faiz indirim desteği sağlanması gerekiyor. Aksi durumda kaçan balık büyük olabilir.

2019 yılının ilk 3 ayında toplam otomobil ve hafif ticari araç satışları ÖTV ve KDV indirimlerine rağmen 2018 yılının aynı dönemine göre yüzde 44.16 azalarak 88 bin 469 adede geriledi. Hatırlatmak gerekirse 2018 yılı ilk çeyreğinde 158 bin 430 adetlik satış gerçekleşmişti. Vergi teşviklerine rağmen yüzde 44’ü aşan kayıp sadece otomotiv sektörü için değil devlet için de önemli gelir kaybı yaratıyor. Çünkü 2019 yılı bütçesinde motorlu taşıtlardan gelmesi beklenen Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) geliri 24 milyar TL olarak yer aldı. Bu gelir 500 bin adetlik teşviksiz pazar üzerinden hesaplandı. Ancak mevcut koşullarda pazarın yıl sonunda teşviklerin devam etmesi halinde 350-400 bin adede ulaşması, bunun da 7.2 ile 10 milyar TL arasında bir bütçe açığına sebep olması bekleniyor.

OTOMOTİVİN PAYI DÜŞTÜ

Özel tüketim vergisi, yani ÖTV hayatın her aşamasında karşımıza çıkıyor. Özellikle akaryakıt ve otomotiv sektöründe sürekli başrol ona ait. Bağımsız analiz firması EBS Danışmanlık’ın yaptığı bir araştırmaya göre otomotiv sektöründen toplanan ÖTV geliri 2005 yılında toplam vergi tahsilatının içinde 4.2 milyar TL ile yüzde 3.25 pay alırken, 2010 yılına gelindiğinde ise 6.2 milyar TL’lik gelirin karşılığı yüzde 2.64’lük pay olarak yansıdı.

Kaçan balık büyük olur

BU FAİZLERLE İMKÂNSIZ

EBS Danışmanlık Genel Müdürü Erol Şahin, mevcut ÖTV teşvik sistemi, krediye ulaşımda yaşanan zorluklar ve üstüne kredi faizlerinin eşik noktası olan yüzde 0.99 seviyesinin çok çok üzerinde olmasının bu hedefin tutmasını imkansız hale getirdiğini belirterek, “ÖTV geliri hedefinin tutması için geriye tek seçenek kalıyor. O da araç fiyatlarına yüksek zam gelmesi ve vergi tahsilatının artması. Basit bir kural vardır, ‘satılmayan aracın vergisi olmaz.’ 3 aylık dönemde toplam pazar 2018 yılına göre yüzde 44.16 kayıpla ancak 88 bin 469 adete ulaşabildi. Yılın geri kalanı da düşünülerek tedbirlerin gecikilmeden alınması gerekiyor” diye konuştu. Şahin’e göre otomobildeki matrah (vergisiz) fiyatları bu noktada kritik. 70-120 bin TL eşiklerinin 120-170 bin TL bandının üzerine taşınması gerektiğini kaydeden Şahin, “Ayrıca krediye ulaşımda kolaylık sağlanarak kamu bankaları ve markalar aracılığıyla yüzde 1’in altında faiz desteği sağlanması gerekiyor. Aksi durumda kaçan balık büyük olabilir” yorumunu yaptı.

İSTİHDAM KAYBINA KARŞILIK DÜŞÜK FAİZ