EBS Danışmanlık olarak 2016 yılında Otoban dergisi yayınlarında sizlere faydalı olabilecek bilgileri paylaşmaya gayret ettik. Amacımız, firmalarınızın bulunduğu il veya bölgelerdeki durumunuzu görebilmeniz, rakipleriniz ile aranızdaki farkları tespit edebilmeniz, hangi ürünlere nasıl bir pazarlama planı yapabileceğinizi görebilmeniz ve ikinci el araç satışlarındaki bölgesel ve genel gidişatı görerek takas ve satış imkanlarını tespit edebilmeniz oldu. Derginin 2017 yılı 92.sayısında da sıfır aracın 2. ele düşme döngüsü (Spot) pazar analizi çalışmasının 2015-2016 yılları sonuçlarını ve karşılaştırmalarını paylaşmak istedik. Keza bu sonuçların sektörün kanayan bir yarasını gözler önüne sermekte olduğunu düşünüyoruz.

Otomobil satışları artan ÖTV oranları ve Euro kuruna rağmen yılın son 3 aylık döneminde oluşan satışlarında etkisi ile 970.000 adetler civarında kapandı. Bu rakamın içinde gözden kaçan ama hayati önem taşıyan bir konu ise “2.el döngüsü” yani diğer adı ile “spot otomobil ticareti”… Çalışmamızdaki rakamlara göz atıldığında, 2016 model yılı olarak satılan her 100 otomobilin %11,65 oranının 2-3 aylık zaman zarfında 2. elde spot olarak satıldığını görebiliyoruz. 2016 yılının 12 aylık döneminde gerçekleşen spot otomobil pazarı 71.961 adet. Kabaca bakıldığında bu ticarette oluşan ciro 5-6 milyar TL civarında gerçekleşti. Kimileri için piyasaya canlılık getirdiği düşünülen spot ticaretin aslında otomotiv sektörüne ciddi etkileri olmakta. Yoğun rekabetçi ortamda Yetkili Satıcılarda oluşan fiyatlara göre %7-10 arasında daha düşük bedellerle satışlar yapılan spot piyasa nedeni ile, hem bayilerin perakende satışları darbe almakta ,hem markanın ve ürünlerinin perakende 2. el değerleri hızla düşerek tüketicilerde güven kaybı oluşturmakta, hem de yeni dönemde otomotiv sektörünün en büyük alıcısı ve dinamiği olan operasyonel kiralama firmalarının 2-3 yıllık dönemde kiralamadan dönen araçlarını satarken beklentilerin altında 2. el satış değeri ile karşılaşmalarına sebep olmakta.

Peki bunca sıkıntıya sebebiyet vermesine rağmen bu ticareti gerçekleştirenler nasıl oluyor da araç temin edebiliyorlar? Tespitlerimize göre markaların ağır hedef baskısı ile yaptığı kontrolsüz filo satışları, kısa dönem kiralamalarda normal rutinin dışında kar amacı ile yapılan satışlar, bazı yetkili satıcıların yine kısa dönem hedef gerçekleştirme amaçlı yaptığı satışlar başlıca ürün kaynağını oluşturmakta olduğu görülüyor. Pazarın önemli bir büyüklüğü İstanbul’da gerçekleştirilmekte ve spot satışların en belirleyici kısmı da elbette burada oluşuyor. Yaptığımız değerlendirmede İstanbul ilinde bazı ilçelerde döngü oranı %15-30 seviyesini görmekte. İlçeleri incelediğimizde ise sektörün her ayağının üzerine düşen görevler olduğunu tespit edebiliyoruz. 2017 yılının Herkesin kazandığı bir yıl olması dileğiyle.

Erol Şahin

Genel Müdür

***Dergiyi okumak için resme tıklayın…