Tüm OYDER üyelerine ve Otoban dergisi okuyucularına merhaba. Bu ay ki sayımızda EBS Danışmanlık olarak Türkiye’de markaların il liderliklerini inceleyeceğiz. 2016 yılı ve 2017 yılı haritalarını karşılaştıracağız. Markalarda en önemli kriterlerden bir tanesi Türkiye pazar payının tüm illerde yakalanmasıdır. 2016 yılında otomobil kategorisinde 8 lider varken sayı 9 lidere çıktı. Volkswagen marka olarak geçen yıla göre düşüş gösterse de hala en çok ilde lider. İstanbul harici pazarda yılın yükseleni Renault markası. Ayrıca Dacia ve Opel de liderlik sayısını arttıran markalar durumunda. Hafif Ticari Araç pazarı ülkemizde 2 markanın hakimiyetinde bulunmakta. Bu pazarda il liderlik sayısında 2016 yılı gibi 2017 yılında da Ford markasının kesin bir hakimiyeti bulunmakta. Toplam pazara baktığımızda ise, Hafif Ticari Araç pazarındaki 2 markanın burada yaptıkları satışın etkisi ile toplam pazarda il liderliklerinin önemli bir kesimini paylaştıklarını görmekteyiz. Burada sorulması gereken şu olmalı: otomobil pazarı toplam pazarın %75’i iken, nasıl oluyor da ticari araç markaları liderlikleri toplayabiliyor. Türkiye otomobil satışlarının %47 oranı İstanbul’da satılırken, hafif ticari araç satışlarının sadece %25’i İstanbul’da satılmakta. Ayrıca pazarın 2 büyük oyuncusunun hafif ticari araçtaki payları rakiplerinin çok gerisinde bulunuyor. Bu etki ile toplam liderlikte tablo bir anda değişiveriyor. Peki neden pazar liderliği önemli? Tüketiciler genellikle şüphecidir. Siz marka olarak en iyi, en ucuz veya en başarılı olduğunuzu iddia edebilirsiniz ama buna hiçbir tüketici referans görmeden inanmaz. Örnek vermek gerekirse, kaç kere bir lokantaya boş diye girmemişsinizdir. İnsanlar boş bir lokantaya gireceklerine dolu bir lokantanın kapısında beklemeyi tercih ederler. Çünkü tüketici psikolojisinde; lokantanın içindeki müşteriler, iddialarının referansıdır. Referanslar, markanın üzerine konulan gerçeklik damgası gibidir; doğru referanslara sahipseniz, müşteriler neredeyse her söylediğinize inanma eğilimindedir. Liderlik bir marka için referans yaratmanın en temel yoludur. Bu yüzden kategoride (pazarda) lider olmak önemlidir.