Otomotiv Pazarının Anatomisi..!

Otomotiv sektörünü derinden sarsan durgunluk, Otomotiv üretimini de %12,83 oranında geriletti.2018 yılı sonunda gerilemeye başlayan Türkiye Otomotiv üretimi 2019 yılı Ocak-Haziran döneminde %12,83 daralarak
735.062 adete düştü. 2018 yılı Ocak-Haziran döneminde Traktör hariç toplam Otomotiv üretimi 843.216 adetti. 2019 yılı ilk 6 aylık dönemde üretimde ki kayıp tam 108.154 adeti buldu.Üretimde ki düşüşü 2 kaynağa bağlamak yanlış olmaz. Birincisi ilk 6 aylık dönemde %44’e varan daralma ile Türkiye otomotiv İç Pazarı, ikincisi ise %6,6 oranında daralan Uluslararası Otomotiv pazarından kaynaklı düşen ihracat rakamlarımız.Ne yazık ki Otomotiv
sektörünün önümüzde ki yılda resesyona devam edeceği öngörülmekte.Bu bağlamda hem iç pazarda, hem de dış
pazarda bir iyileşme beklenmemesi gerekli.

İhracatta düşüş devam ediyor..!
2019 Ocak-Haziran döneminde Otomotiv ihracatımızda ki düşüş devam etti. Bu dönem de Toplam Otomotiv ihracatı 53.111 adet düşerek, %7,72 kayıpla 634.768 adet oldu. 2018 yılı Ocak-Haziran döneminde toplam Otomotiv ihracatı 687.879 adet olarak gerçekleşmişti.Tablo da görüleceği üzere 2019 yılı Ocak-Haziran döneminde üreticilere göre ihracatta en büyük kaybı yaşayan markalar, %-58,40 ile Honda , %-45,80 ile Karsan , %-26,72 ile Tofaş , %-17,32 ile Hyundai Assan oldu. Sektörün ihraç ettiği ürün çeşitlerine baktığımız da ise, Otomobil ihracatı %9,01 ,Kamyonet ihracatı %9,03 düşerken ,Minibüs ihracatı %13,67 ,Otobüs ihracatı %27,45 ve Kamyon ihracatı %25,85
oranında arttı. İhracatımızın ağırlığını oluşturan Otomobil Pazarında Avrupa’da yaşanan %3,1 lik düşüş ihracatımızı etkileyen en önemli etken oldu. Düşüşün yıl sonuna kadar bir nebze daha artarak devam etmesi beklenmeli.

Dünya ve Avrupa Pazarı

TÜRKİYE’de otomobil satışları ilk 6 ayda %44 daralırken, elektrikli yeni çağa girmeye hazırlanan küresel Otomotiv sektörü de son dönemin en zorlu yıllarından birini yaşıyor. Tüketicilerin yeni otomobil alırken, pazara sunulacak yeni nesil elektrikli ve hibrit modelleri beklemesi satışlarda daralmayı beraberinde getiriyor. Haziran ayında tüm Dünya da Otomobil ve Hafif Ticari Araç satışları yüzde 6.4 gerileyerek 8.325.068 adetten 7.793.607 adete gerilerken, dünyanın en büyük otomotiv pazarı Çin’de de satışlar haziranda %9.3 düşüşle 2 milyon adede
inerken 6 aylık kayıp %12,4 oldu. Haziran ayında ABD’de pazar %2.4 azalarak 1.5 milyon adete inerken,6 aylık kayıp ise %2,1 oldu. Kanada’da %10, Güney Kore’de %7.2, Rusya’da %3.3, Japonya’da % 0.4 düştü.Avrupa Otomobil Üreticileri Derneği’nin açıkladığı sonuçlara göre Avrupa’da da otomobil satışları Haziranda %7,8 düştü. 2019 yılı için Avrupa’da satışların yıl sonunda %1 düşmesi öngörülürken,Haziran sonuçları sonrası bu beklentinin artacağı da görülmekte. Ocak-Haziran dönemini kapsayan ilk 6 aylık rakamlara göre, haziran ayında AB (28) ve EFTA ülkeleri toplamında Otomobil satışları %7.8 geriledi. Haziran 2018’de 1.619.280 otomobil satılırken, bu yıl Haziran ayında bu rakam 1.491.285 adete kadar geriledi. Ocak-Haziran döneminde ise yine AB (28) ve EFTA ülkeleri toplamında satışlar %3.11 düşerek 8.426.227 adete geriledi. Haziran ayında Avrupa’da en büyük kaybı %51.95’lik daralmayla İsveç yaşarken, bu ülkeyi %15.54 daralan Çek Cumhuriyeti ve %14.43 küçülen Avusturya izledi. Haziran
ayında Avrupa’da satışlarını tek artıran ülke ise %12.66 büyümeyle İrlanda oldu. İlk 6 aylık sonuçlara göre ise İsveç %25’le otomobil satışları en fazla daralan ülke olurken, Çek Cumhuriyeti %10.63 ile ikinci, Hollanda ise %10.48 ile en fazla düşen üçüncü ülke oldu. Haziran ayında markalar bazında en büyük kaybı %26.60 daralan Nissan yaşarken, Volvo %21.67 kayıpla ikinci, Fiat ise %15 daralmayla üçüncü sırada. 6 aylık sonuçlara göre ise Nissan %24.22 düşüşle ilk sırayı korurken, Fiat %10.21 daralmayla ikinci sırada yer aldı. Dünya Otomotiv Pazarı ise Ocak-Haziran 2019 döneminde %6,6 daralarak 45 milyon 148 bin adete geriledi.

İç Pazar ve 2.El’de Sektörün Bir Yılı

Otomotiv iç pazarı 2018 yılına iyi başlamış ve sektör 2018 yılında 900.000 adetleri hedeflemişti. Oysa piyasanın sinyalleri pazarın ciddi bir daralmaya gittiğini,iç pazarda siyasi ve ekonomik etkiler ile bir  küçülme olacağını gösteriyordu.Pazar 2018 Haziran itibari ile etkileri hissetmeye ve hızla küçülmeye başladı.2018 Ekim sonu itibari ile 500.000 seviyesine giden Pazar, Kasım 2018 tarihiden yapılan ÖTV ve KDV teşvikinin de etkisi ile 620.937 adete ulaşabilmişti.Sektör zor geçen 2018 yılı sonrası 2019 yılına 3 ay süre ile uzatılan teşviklerin etkisi ile girdi ve beklentiler bir anda 450-500.000 hatta 570.000 adetler olarak telaffuz edilmeye ve planlanmaya başladı.Ancak yapılan tüm hesaplama ve öngörüler gösteriyordu ki Pazar en iyimser hali ile 375-400 Bin,normal halinde ise  350 Bin adet oluyordu.İlk 3 aylık dönem bu karmaşa içinde 88.469 adet ile geçildi. Görülüyor du ki Pazar daralmaya devam ediyor ve bir iyileşme belirtisi yoktu. Bunun sonucunda Hükümet yetkilileri ile yapılan görüşmeler sonucu Hazine ve Maliye Bakanı Sn.Berat Albayrak Oyder Kongresinde sürenin 3 aylık süre için daha teşviklerin uzatıldığını açıkladı.Umutlanan Pazar, Nisan-Haziran dönemini de bu etki ile ancak 106.675 adet ve Ocak-Haziran dönemi de toplam da 195.144 adete ulaşabildi.Kısa bir hatırlatmasını yaptığımız Otomotiv pazarında kalan günlerde bizi ne bekliyor? Gerçekçi olmak gerekirse Pazar ancak 350 Bin adetler seviyesinde ve teşviksiz olarak yoluna devam edecek. Otomotiv sektörü kendi iç dinamikleri güçlü ve dirençli bir sektördür.Bundan önce de bir çok krizi ve sıkıntılı süreci yara alarak ama başarı ile atlatmasını bildi. Bütün mesele bundan sonra yapılması gerekenleri yapacak irade ve kararlılığı ortaya koyabilmesi.Geçen sayıda yazmış olduğumuz SSH (Satış Sonrası
Hizmetler) için yapılması gereken Garanti Uzatımı,Bayilerin Süreçlerinin 2019-2020 dönemi için hafifletilmesi yada minimize edilmesi,Stok maliyetleri konusunda ek valör tanınması,test aracı gibi kriterlerde süre ve vadelerin uzatılması son derece önemli.Bayilerin özel servislerle rekabetinde özellikle parça maliyetlerinin üretici-marka işbirliği ile bu dönemde sübvanse edilmesi de SSH için hayati bir gereklilik.Gelelim yeni araç satamayan bayilerin çarklarını döndürmenin yoluna. Bunun için artık tüm bayilerin önemini fark ettiği,2.El konusu başlı başına ayrı
bir öneme sahip. Bu noktada markaların destek verebileceği görülüyor.Filolardan satılacak araçların yeni araç karşılığı değişimi yapılabilir ve bu açığa çıkan araçlar veri ile analiz edilerek doğru adresteki bayilere satış için sevk edilebilir ki, bugün 2.el de önemli konulardan biride lokasyona göre doğru araç tedariğidir. Tablo da görüleceği üzere pazarda talep gören yaş aralıkları geçmiş dönemlere göre değişkenlik göstermekte. Elbette bu rakamlar,markalar ve modeller her ilde, hatta ilçede dair farklılıklar göstermektedir.Bir aracın hangi il ve ilçede ne kadar sattığı,ne kadar satabileceği ilan sayısı ile tespit edilmez. Kısacası bir aracın bulunduğu ilde ki park
sayısı,sıfır satış sayısı,2.elde aylar bazında ki hareketliliği,model yılına göre devir hızı gibi analizler ticareti yapılması gereken araçların tespitin de ve minimum stok gün sayısının oluşturulmasında son derece önem arz etmektedir. EBS farkı ile henüz tanışmamış tüm bayi ve markalarımız, bukonuda bizimle irtibata geçebilirler.
Saygılarımla